Lang zitten, daar zit je mooi mee!

Te veel zitten leidt tot klachten

Dat zitten slecht is voor de mens, is al lang bekend. Gemiddeld zit een werkende Nederlander 9 uur per dag. Dat komt omdat de meeste werkzaamheden zittend worden uitgevoerd. Lang zitten kan leiden tot hartproblemen, diabetes en verminderde stofwisseling. Je kan gevoeliger worden voor ontstekingen en zelfs psychische klachten ontwikkelen.

30 minuten bewegen is niet genoeg

De norm voor bewegen is 30 min per dag matig intensief bewegen. Dat halen heel veel mensen niet. Iedereen die 9 uur per dag zit, zou zelfs een uur per dag moeten bewegen. Alleen hiermee kun je de nadelige gevolgen van het vele zitten beperken. Daar kan zelfs 3x sporten in de sportschool niet tegen op.
Dus: bewegen, bewegen, en nog eens bewegen! Je lichaam is je er dankbaar voor.

Tips om meer beweging in je dag krijgen

Het is tijd voor een gedragsverandering. Met kleine aanpassingen kom je al een eind:

  • Pas je werkplek aan, kijk of je je werk anders kan uitvoeren, waardoor je meer beweging krijgt.
  • Vergader eens lopend. De notulen spreek je in.
  • Maak een wandeling tijdens je pauze op werk.
  • Las pauzes in als je een film kijkt. Loop om de 25 min. wat rond en draai met je lichaam.
  • Stretch regelmatig. Het verlaagt je bloeddruk, brengt de doorbloeding op gang, en zet alle gewrichten en banden weer op scherp.
  • Gebruik de app van Leap Fitness Group, stretchoefeningen . Deze app, heeft een reminder, hele duidelijke uitvoeringen van de stretchbewegingen, met timerfunktie, dus je weet waar je aan toe bent en bovenal gratis en het helpt je echt!

Mochten deze tips niet tot een vermindering van je zitduur leiden, kom langs bij Fysiolibra en we proberen samen tot een oplossing te komen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.